Ett välsmakande litet hus – Pepparkakshus á la Tillevill

Hejsan alla rara som tittar förbi! Ska alldeles strax börja ladda inför match, ville bara visa upp mitt pepparkakshus först.

Tanken var att jag skulle fått följt med killen och hans jobb på julbord igår. Hade köpt en jätte fin paljettklänning och verkligen sett fram mot det. Och så vips lägger hans hockeytränare en tidigare inställd match på fredagen istället. Eftersom att de hade ont om folk var han tvungen att spela. Så det blev aldrig något julbord för oss. Och istället för en paljettkläning så blev det en fredag i mjukisbyxor. Jag hade inget bättre för mig så bestämde jag mig för att baka ett pepparkakshus av degen som var kvar från mina Hardcore Gingerbreads. Har sett många av er göra pepparkakshus och ni inspirerar verkligen mig!

Detta blev resultatet!  Har självklart gjort mallarna till huset själv, satt ihop det med smält socker och sedan piffat till med hemmagjord kristyr och godis. Hela huset är med andra ord väldigt välsmakande! :) Ett tips är att ha en ljusslinga i. Det har jag, då ser det mer levande ut på kvällen!

Gulligt pepparkaks

Pepparkakshus

Gingerbreadhouse

Ni kanske inte visste men jag har faktiskt pluggat Arkitektur i Skåne. Var väl synd att det aldrig blev något av det? Tänk er en hel stad med hus som dessa! :P

Vad ska ni göra idag? Har ni något skoj planerat? :)

29 thoughts on “Ett välsmakande litet hus – Pepparkakshus á la Tillevill

  1. Vilket fantastiskt sött pepparkakshus!
    Det syns att du läst arkitektur, shit va duktig du är!:)

    Nu slappar jag i soffan lite innan det är dags att åka till våra vänner där det blir middag o mys:)

    Hoppas matchen går bra!

    Kram på dig

    • Tack fina Sofie! Fast nå vidare bra konstruktion är det verkligen inte (ett riktigt Polack Bygge), om jag ska vara heltärlig. Mest kritsyren och godiset som gör huset! :P

      Åh, hoppas att du hade en riktigt trevlig kväll! Och att du är piggare än vad jag är idag! :P

      Stor kram

  2. Hej. Allt bra med dig? Hoppas du får en mysig lördag :)
    kram

    Bloglovinbyte? Följ mig och säg till vilket nummer du blev, så följer jag dig så fort jag ser kommentaren :) PS. OM DU HAR BLOGG.SE , SVARA INTE VIA KOMMENTARSFUNKTIONEN UTAN VIA MIN BLOGG!

    • Tack så mycket! Ska jag vara helt ärlig så är just bakning inte riktigt min grej. Blir nästan aldrig som jag tänkte mig! Därför köpte jag vanlig hederlig färdigdeg från Ica Maxi. :) Tyvärr minns jag inte märket men kan tänka mig att det inte spelar så stor roll! :)
      Kram

  3. Pingback: Smarta pepparkakor | tillevill

Kommentera

