Att ge bort ett egentillverkat kakfat

God morgon alla vänner! Idag är det mellandagsrea som gäller för mig. Min bror och hans tjej försökte sig på det igår. Han hittade visserligen massa fint men det hade varit galet mycket folk och ganska jobbigt. Så idag hoppas vi på lika mycket fynd men färre folk! :p

Har sett massa andra bloggare som gjort egna kakfat. En av dem som är en fena på det där med kakfat är Annso. Kika in hos henne för mer inspirerande kakfat! Tycker det blir så himla fint så jag försökte mig på ett jag själv nu vid jul. Detta fick mina svärföräldrar och istället för att lägga kakor på det gjorde jag en julgrupp. I ärlighetensnamn orkade jag inte fylla fatet med hembakta kakor och därför fick det bli en julgrupp. Men när växterna gjort sitt så är det bara att använda fatet till kakor, frukt eller vad man vill!

Egentillverkat kakfat

Kakkfat av ARV porslin från Ikea

Som ni ser på bilden så skruvade jag även fast en upp och ner- vänd skål underst för att få ett snyggt avslut på fatet.

Kakfat med grönt

Ursäkta röran på bilden. Fatet skapades mitt i allt julstök och det fanns inte en plats som inte var överfull med prylar. Men ni får iaf en smakbit över hur det blev! 

Det fina med att tillverka sitt eget kakfat är att det är billigt och att man kan annvända vilket porslin som helst. Man kan tillexempel använda samma proslin som man äter på så att allt matchar. Eller gammalt proslin som man inte använder längre istället för att kasta.

Det är inte alls svårt heller! Mitt kakfat är tillverkat av Ikeas porslin Arv kostar ca 19 kr fatet, jag har använt en assiette och två små skålar. En dörrknopp även denna från Ikea 10kr, en gängad rundstav (som passad dörrknoppen), muttrar som passar rundstaven, metallbrickor och plastbrickor som man har mellan muttern och fatet (även dessa ska så klart passa rundstaven), en kupolmutter samt kakelbor med samma diameter som rundstaven. Ett bra tips när ni ska borra i faten är att sätta maskeringstejp där ni ska borra annars har borren en tendens att slinta. Ni förstår säkert  själva hur man gör fatet. Men vill ni ha en utförligare beskrivning så hojtar ni till så fixar jag det! :)

Ha nu en fantastisk torsdag!

Stor kram

8 thoughts on “Att ge bort ett egentillverkat kakfat

Kommentera

