Hemmagjord bets – Får nytt trä att se äldre ut!

God morgon gänget!
Idag vaknar man till en något molnigare dag. Ska försöka ta mig ut på en runda men det känns sådär att kliva upp ur sängen. Hade gärna somnat om en stund!
Kul att så många tyckte blomlådan var fin! Och jätte skoj att många ville veta receptet på min hemmagjorda bets.

Hemmagjord bets – Får nytt trä att se äldre ut!
Till det behöver du:
En burk med tättsittande lock
Stålull
Äppelcidervinäger (ÄCV)
Gummihandskar

Går till så:
Börja med att hälla så mycket ÄCV som man tror går åt i burken med lock. Lägg sedan i stålull. Precis så mycket att ÄCV täcker stålullen.
Förslut och låt ligga i 3 dagar. Skaka burken lite ibland! Beroende på hur mörkt man vill att trät ska bli så väntar man olika länge. Ju längre desto mörkare! Jag nöjde mig med 3 dagars väntan innan jag tog upp stålullen och började slabba ner min blomlåda.
TIPS! Använd gummihandskar! Dels så blir nagelband och naglar missfärgade, trots noggrann tvätt av händerna efter. Sen luktar de rent ut sagt röv, långt efter!
Det tar ungefär 1 dygn för betsen att få sin färg så ha lite tålamod.
Jag strök på med betsen i två omgångar.
Taaa daaa! Färdigt!
OBS! Har ingen aning om hur hälsosamt detta är så man kan ju vara lite försiktig. Kanske inte ska betsa spjälsängar med hemkoket.

Hemmagjord bets - Får nytt trä att se äldre ut

Ljuset blev lite knas på fotot. Det är inte fullt så gult utan en mer gråaktig ton på det betsade trät i verkligheten!

Hoppas ni blev aningen klokare nu!?

OBS! Ställde blomlådan på vår trall och märkte idag att när det regna på lådan så rann det bets ner på trallen och färgade av sig. Kan vara bra att veta! :P

Kram kram

6 thoughts on “Hemmagjord bets – Får nytt trä att se äldre ut!

  1. Va kul att du tycker det! Klart man delar med sig! :)
    Ja, jag ska göra mitt bästa! ;) Dagen bjöd inte på det bästa vädret men då fick man chansen att pyssla lite inne utan dåligt samvete! :)
    Stor stor kram

Kommentera

