Powerdrink for the win

Hallå hela världen!

Efter midsommar åkte jag på en riktig dunderförkylning som först nu börjat ge med sig. Med feber och dålig hals har man inte haft ork till nästan någonting. Nu i två dagar har jag känt  mig på bättringsvägen och ägnat dagarna åt att måla huset…. Jag vet, världens tråkigaste sysselsättning! Men precis lagom jobbigt när man inte är helt kry än!

Efter en dags målning så känner man sig som ni säkert förstår super fräsch med både spindelnät och färg i håret. Men jag har faktiskt ett litet knep som får mig att känna mig lite extra fräsch! Då och då när jag duschar så skrubbar jag mig faktiskt med dagens kaffesump. Låter kanske lite udda men min hud mår så bra av det. Blir superlen, luktar gott och sen vet man att all smuts försvinner!

Så nu ligger jag med en ansiktsmask och dricker min goda Powerdrink som jag slängt ihop. Märks det att jag är less på att inte må 100%! :P

Känns ju som om den är super nyttig! Och kollade faktiskt upp lite fakta om vad varje ingrediens är bra för nu efteråt. Förutom att den verkar vara sjukt nyttig så är de även super mumsig! Tryck på läs mer för att kika på innehållet! :)

Powerdrink

Tillevills Powerdrink består av följande:

Räcker till 3 st glas!

(Har kort och gott kopierat vad varje ingrediens är bra för)

2 st rödbetor

Sprängfyllda med B- och C-vitaminer samt kalium – alla tre är saker som du behöver bland annat för att hålla ditt immunförsvar och din muskelfunktion i topptrim. Det finns också dom som menar att rödbetor har en stramande effekt på huden eftersom rödbetan innehåller ämnet hyaluronsyra.

4 st morötter

Morötter är rik med karoten som levern omvandlar till A-vitamin. Den är bra för mörkerseendet. Den förebygger mot grå starr och åldersförändringar på näthinnan. Morötter är även bra för huden.

2 st apelsiner

Apelsin är en folkkär frukt som innehåller mycket nyttigheter för din hälsa. Ät en apelsin om dagen och få extra skydd mot ögonsjukdomar, reumatism, hjärtkärlsjukdom och cancer. Dessutom är C-vitaminet i apelsinen föryngrande för vår hud.

1 st citron

C-vitaminet och bioflavoniderna är särskilt nyttiga för väggarna i kroppens minsta blodkärl, kapillärerna. Dessa förser cellerna med syre och näringsämnen. Citronens ämnen har en antioxidant effekt som innebär att de också förebygger hjärt-kärlsjukdomar.

1/5 st lime

Ungefär samma egenskaper som citronen.

1/6 del ananas

Förutom vitaminer är ananasen rik på enzymet bromelain som är mycket kraftfullt när det gäller att bryta ner proteiner, vilket i sin tur underlättar matsmältningen. Bromelainet är också bra för blodomloppet och sänker blodtrycket. I ananasen finns även en av de essentiella aminosyror vår kropp behöver med namnet tryptofan som behövs för framställandet hormonet serotonin. Serotonin är en signalsubstans som hjälper oss att balansera våra känslor och styr glädje, irritation, ilska, välmående, livslust och kan hjälpa vid depression.

2 dl frysta hallon

Hallon är fiberrika och hjälper därför till att reglera kolesterolhalten. Bären innehåller mycket C-vitamin, folsyra, järn, kalcium och kalium. Hallon är dessutom slemlösande, avgiftande och kan lindra menstruationssmärtor.

1 dl färska jordgubbar

Det näringsrika innehållet gör att jordgubbar hjälper till att försvara kroppen mot till exempel hjärtsjukdomar och cancer. Jordgubbar anses även kunna förbättra hjärnans funktion och minska risken för depression.

2dl is

Alla ingredienser pressades av juicecentrifugen utom bären och isen som tillsammans med juicen från centrifugen fick mixades ihop i min mixer. Serveras tillsammans med några isbitar och avnjutes i lugn och ro!

Älskar man inte sommaren och allt mumsigt den bjuder på?!

Hoppas det är bra med er!? Annars kan ni alltid pröva min powerdrink som smakar smaskens! ;)

Kram kram

One thought on “Powerdrink for the win

Kommentera

