Smygstartar våren – Växtetiketter del 1

God morgon!

Nu var det måndag igen.Jag tycker helgerna går på tok för fort! Någon som håller med? Me det är bara att bita ihop de första dagarna på veckan sen är det snart fredag igen.

Denna vecka är ju temat här på bloggen ”Smygstarta våren” och jag tänkte börja med det som känns mest logiskt att smygstarta med. Och då undrar ni givetvis vad det är… Det är självklart att börja plantera och det som hör till. Det finns ju en del saker som är smarta att plantera inne redan nu för att sedan kanske plantera ut när det blivit varmare ute. Då slipper man vänta långt in på sommaren för att få utdelning av det man planterat.

Jag tänkte denna vecka visa ett par olika smarta och billiga sätt att plantera. Samt hur man kan piffa upp och organisera sina planering så att man vet vad man planterat vart.

Idag tänkte jag visa upp två olika sorters sätt att hålla koll på vad det är du planterat. Jag kallar det växtetiketter, men vet inte riktigt vad de kallas egentligen. Idag får min rosmarinbuske agera medspelare trots att det på etiketterna kanske står annat.

Här har jag använt en gammal sked som jag bankat ut och sedan stansat in bokstäver på. Som ni kanske observerar så står det dill men i själva verket är det rosmarin.  Jag tycker det här är ett väldigt snyggt sätt att märka ut sina växter. Men den här typen av etikett är inte helt enkel att göra om man inte har allt materal d.v.s gamla skedar, ett städ och bokstavsstansar. Men har man allt detta så är det inga konstigheter att göra en sån här etikett.

Växtetikett Dill

Här ät förslag på fler saker man kan göra med gamla skedar.

Den här etiketten är nog den allra enklaste och billigaste av växtetiketter man kan göra. Allt man behöver är en pinne av något slag, en kniv att tälja med samt en penna, jag har använt en vanlig bläckpenna. Kan vara smart att använda blyerts om den ska stå ute och det kan regna på den. Vet inte riktigt hur bläcket reagerar om det blir blött.

Kapa längden som du vill ha på pinnen. Tälj till den längst ner så att den blir spetsig och lätt att föra ner i jorden. Sedan täljer man fram en flat yta längst upp där man sen skriver det man vill ska stå. Taaadaaa! Super enkelt och sött!

Växtetikett Basilika

Fiffigt va!?

Hoppas allt är bra med er trots att det bara är måndag!

Dags att fånga dagen!

Stor kram till er alla härliga som tittar in!

4 thoughts on “Smygstartar våren – Växtetiketter del 1

  1. Hej Svejs.
    Håller med dig…. helgerna är på tok för korta :)
    Jag gillar ditt tema, och skeden!! hur snyggt som helst!
    Ha en jättefin start på veckan.
    Stor kram
    Jessica

    • Visst är de! Men tar man sig bara förbi onsdagen så är det helg snart igen. :)
      Kul, att de föll dig i smaken. Jag håller med, är väldigt förtjust i just skedar. :)
      Detsamma!
      Stor kram

Kommentera

