Badtabletter

God morgon! Ny vecka och nya möjligheter bjuds det på.

Helgen har varit skön och jag har fått en hel del gjort utan att den känts hektisk. Det är en bra känsla tycker jag. Jag som i vanliga fall är en riktig sjusovare har inte sovit som jag brukar. Men det är väl någon släng av vårkänslor kanske!? Men det har också resulterat i… Ja, jag tror det kallas Carpe diem! ;)

Förutom att jag vaknat tidigt så har jag varit fasligt frusen av mig och då hade det ju varit skönt att ha ett badkar, tänker jag. Tyvärr har jag inget badkar hemma, men jag har en pappa som älskar att bada och som dessutom har ett badkar. Så tänkte faktiskt ge honom dessa badtabletter. Det är typ samma sak som badbomber fast lite mindre och mina blev inte alls lika brusande (när jag testade en i diskhon :p). Det doftade dock väldigt gott och händerna som jag körde ner i det varma vattnet, blev barnsligt lena och mjuka. Tänk vilken chock för mamma när pappa kryper ner bredvid henne i sängen efter att ha tagit ett varmt bad och doftar som en annan lammkotlett. Varm, len och gott doftande, vad mer vill man vara (ha bredvid sig)!

Dessa består av;  2 msk kokosfett, 2 msk bikarbonat, 1 msk salt, 1 msk rivet citronskal och 1 msk färsk rosmarin.

Men i ärlighetens namn så kanske man bör öka bikarbonatet, då det inte brusade på alls som det skulle. Eller kanske ta bort det helt och ersätta med lite mer salt om man inte tycker att man behöver något brus.

Så ett alternativt recept är alltså: 2msk kokosfett, 2msk salt, 1 msk rivet citronskal och 1 msk färsk rosmarin. Då blir det absolut inget brus (om man inte löser det på egen hand när man sitter i badkaret :p) men så slipper man ju bikarbonatet också. Bara salt känns liksom bättre, enligt mig som har noll koll. Förutom utom att jag vet att saltvatten är helt ofarligt så länge man kan simma och hålla munnen stängd. :) Men detta recept är taget ur huvudet och inte testat. Så jag i frånsäger mig allt ansvar för vad detta recept resulterar i, i praktiken!

Så här gör man; värm fettet i ett vattenbad och låter det svalna lite. Blanda de torra ingredienserna och  rör sedan ihop allt. Jag ställde det i frysen i ca 5 min så att det stelnade lite. Sedan rullade jag bollar så stora som jag ville ha dem. Där efter lät jag dem ligga på ett fat ute i rumstemperatur över natten.

Jag använde rosmarin och citron för att jag tycker om dofterna. Men jag sökte lite på deras egenskaper och rosmarin är tydligen cirkulationsfrämjande och bra att bada i om man har ansträngda muskler. Medan citron är antiseptisk och anses vara renande. Vilken nedrans dunder badbomb jag har gjort!!! Men man kan självklart byta ut rosmarinen och citronen mot annat som man tycker om istället.

Badtabletter

Badbomb - DIY

Nu vill jag bara önska er en fin dag och sen vill jag uppmana er att passa på och skäm bort er med lite lyx! Kan hända att jag tittar in i eftermiddag igen och kompletterar denna härliga start på SPA-veckan med ett till inlägg! :)

Stor kram från frusna lilla mig

2 thoughts on “Badtabletter

Kommentera

