Texta på trä

Halloj alla vänner!

Det är verkligen inte så pjåkigt att vara ledig en tisdag må ni tro. Nu har jag äntligen gjort en steg för steg- beskrivning om hur man på bästa och billigaste sätt textar snyggt på trä. Detta är ett sätt som jag använder ganska ofta när jag till exempel inte är kompis med min plotter maskin som ibland (inte allt för ofta) hjälper mig att skära ut schabloner.

Men som sagt detta är ett billigt och smidigt sätt att få till en snygg text på ett träunderlag.

Som alltid är det bra att välja ett underlag som är någorlunda slätt. Det är aldrig fel att sandpappra sitt träunderlag innan. Men se till att torka bort allt slipdamm innan ni börjar processen som jag beskriver nedan.

Texta på trä
Materialet man behöver ha är alltså:

Krita

Blyertpenna

Papper med text (smidigt att skriva i t.ex. word och skriva ut)

Maskeringstejp

Samt det träunderlag som ni vill fästa texten på

Steg 1:

Hitta ett plant underlag (inte som på bilden). Jag använde en dagstidning som underlag Vänd på pappret med texten nedåt och börja krita på baksidan. För kritan i cirklar så att kritan verkligen tränger ner i pappersporerna. Det är viktigt att man får krita över hela texten.

Steg 2:

Vänd på pappret så att texten hanar uppåt (det gör inget om lite kritsmulor ramlar av). Lägg den på träunderlaget som du vill texta på. Och tejpa fast den i rätt position. Där efter är det dags att fatta plyertspennan och börja fylla/rita av texten. Man ritar alltså på texten med en något trubbig blyertspenna. Inte bara konturerna av texten utan fyll i allt av texten.

Steg 3:

Ta försiktigt bort pappret.
Taaadaaa! Nu har du en mall som du kan måla av efter!
DIY texta på trä

Tips om hur man skriver på trä

Inte så dumta va!?

Men man är inte riktigt klar än. Nu tar man den vita färg man har hemma. Jag brukar använda allmogefärg men det är inget måste. Ett bra knep som jag brukar använda när jag målar på trä är att tunna ut färgen med lite vatten och måla två gånger istället om det behövs. Då klumpar sig inte färgen och den blir mycket smidigare att jobba med på ojämna underlag.

Använd alltid en tunn och spetsig pensel för bästa resultat!

.✣.☮.✭.⇞.✭.☮.✣.

Hoppas mina tips är till någon hjälp och att ni använder dem flitigt!

Kram på er!

One thought on “Texta på trä

Kommentera

