En snöig men mysig lördag avslutas med en värmande kopp, hemmagjord latte.

Jag kanske är ensam i världen om att tycka att det här vädret är dunder mysigt. Så länge man slipper vara ute och köra! Men det får gärna bli lite kallar, då är jag helt nöjd… Om man får vara lite petig, och det får man ju!

Började dagen med att ta en ordentlig sovmorgon. Så himla skönt att slippa vakna av ett alarm! Sedan åt jag en lång skön frukost, ingen stress alls. Runt lunch gick jag, mamma och Tryggve en sväng i ett naturreservat här i närheten, precis innan snöstormen slog till. För då tyckte vi det var bra att ta bilen in till stan och handla. Japp, vi är sånna som åker 70 km/h när det är snöstorm och som bildar ett helt pärlband med bilar efter… Som förmodligen sitter och svär och blir gråhåriga då det inte vågar köra om för snöspåren.

Nu är vi precis hemkomna och efter att ha varit ute och pulsat i snön och då smakar det extra gott med en hemmagjord latte smaksatt med en av mina favvokryddor… KardeMUMMMA! Super gott, värmande och ganska mättande. Ett litet mellanmål tills det är dags för middag kan man säga.

caffe latte

Så här gör jag hemmagjord latte:

1/3 starkt kaffe eller espresso (jag använde starkt kaffe)

2/3 varm lattemjölk.

Toppa det med kardemumma, kanel, kakao eller något annat smarrigt.

Värm mjölken, den ska vara ordentligt varm men inte börja koka. Ta av mjölken och vispa den ordentligt med en sån liten latttevisp. Brukar går smidigt! Häll kaffet i en kopp och sedan mjölken i samma, när den är skummad till behag. Toppa med valfri krydda om man vill.

En kompis brukar vispa i lite vaniljsocker i kaffet och visst blir det godare, som det brukar med socker. Men det går utmärkt att utesluta som jag gjorde idag. Det blir gott iaf! 

Ha en fin lördag!

Kram kram

4 thoughts on “En snöig men mysig lördag avslutas med en värmande kopp, hemmagjord latte.

  1. Å va gott med hemmagjord latte!
    Visst är det mysigt med snöstorm om man är inne;) Det slutade snöa lagom tills vi skulle ut och köra igår. Tyvärr så har nog det mesta smält bort idag, så tråkigt!

    Hoppas du får en bra Söndag!

    Stor kram till dig

Kommentera

