Fullrulle denna torsdag

Halloj alla vänner!

Jösses, vilken torsdag! Jag tänkte berätta en hemlis för er. Nästa lördag kommer ska jag vara med i ett reportage i lokaltidningen. Det kommer handla om påskpyssel kombinerat med hur man tar till vara på diverse saker efter påsk. T.ex. vad man kan göra av gamla äggkartonger, sillburkar och vinflaskor med mera. Det var en tuff dag och det blev inte riktigt som jag tänkte mig då de även ville göra ett webbreportage och jag lite hastigt skulle hitta på några pyssel som skulle filmas. Men hoppas det blev bra iaf och att jag kan lyckas inspirera några fler.

Till dagens reportage gjorde jag saftburkar av både sylt- och sillbukar samt dessa söta juiceflaskor. De är busenkla att göra. Det svåraset brukar vara att få av etiketterna. Men jag har ett knep! Börja med att lägga flaskorna i blöt i varmt vatten. Sedan skrapar jag av etiketten. Finns det lim kvar testar jag först att smörja in flaskan med matolja och låta den stå ett tag. Sedan tar man en scotch svamp och gnuggar. Funkar det inte med olja så funkar nästan alltid nagellacksborttagning. Då häller man borttagningen på en torr bit papper och gnuggar. Funkar nästan alltid!

Sedan var det dags att fixa locket. Började med att spika ett hål i mitten av locket (ta av locket från glasburken när detta ska göras). Där efter, för att få hålet större tänjde jag med spiken så att hålet blev lagom stort för sugröret. Lättast är att hålla i spiken med båda händerna och rulla locket mot golvet som ett hjul samtidigt som man pressar ner. Då får man ett jämt och lagom stort hål. Locken var röda från början men jag sprayade dem mattsvarta denna gång. Sedan lät jag färgen torka, diskade ur dem och vips så var de klara att användas! Mer pyssel från idag kommer inom kort! :)

Saftburk

Saftburk

Nu är jag helt slut! Känns som om jag håller på att bli sjuk. Bläää! Vill inte, ska ju till Thailand om en vecka i morgon. Hoppas jag bara inbillar mig!

Ska gå en runda med Tryggve nu sen blir det snarken för min del.

Kram på er!

One thought on “Fullrulle denna torsdag

  1. Pingback: Lite tips från tidigare | tillevill

Kommentera

